Varje år ändras Google Algoritm mer än 500 gånger. De flesta av dessa är mindre förändringar, men några gånger per år är ändringarna större och har mer genomslagskraft. Här nedan är en summering av de största och viktigaste uppdateringarna.

Personanpassad sökning

Google började med personanpassad sökning redan i juni 2005. När en användare letar efter något speciellt, använder sig Google av dennes sökhistorik för att få fram mer personanpassade resultat. Ju mer sökhistoriken utökas, desto bättre och mer relevanta träffar får användaren fram.
Läs mer

XML sitemaps

Denna uppdatering släpptes också i juni 2005, och innebär att webbansvariga kan skicka in XML sitemaps direkt via “Webmaster Tools”. Detta system passerade snabbt klassiska HTML-sitemaps, och gav därmed marknadsförare en liten fördel vid indexering och “Google crawling”.
Läs mer

Google-förslag

Samtidigt som Google ändrade sin logga och sökmotorssida i augusti 2008, uppdaterade man även sitt sökfält. Medan man skrev in någonting i sökfältet, började Google automatiskt visa förslag på vad man kunde tänkas leta efter. Detta skulle sedan utvecklas ytterligare och bli “Google Instant”.
Läs mer

Rel-canonical Tag

I februari 2009 lanserades “Rel-canonical Tag”, ett nytt länkelement som är tänkt att rensa hemsidor och domäner på dubletter av samma URL. Google, Microsoft och Yahoo uttryckte tillsammans sitt stöd för detta system. Med en “Rel-canonical Tag” kan webbansvariga skicka kanoniseringssignaler till sökmotorer utan att störa mänskliga besökare.
Läs mer

Google Instant

Google Instant såg dagens ljus i september 2010, som en utbyggnad av den äldre versionen av Google-förslag. Likt denna kommer Google Instant med sökförslag medan man skriver, så att man kan få fram relevanta resultat direkt. Den stora förbättringen är att man hittar rätt innehåll ännu snabbare, eftersom det inte krävs att man skriver klart och klickar på sök-knappen för att få fram resultat. Utöver detta kan man förbättra sin sökning medan man skriver in den, eftersom man direkt upptäcker om man är på väg att hitta rätt information.
Läs mer

Sociala signaler

Denna uppdatering härstammar från december 2010, då både Google och Bing gick ut med att de använder sociala signaler, alltså signaler från sociala nätverk, för att ytterligare fastställa en webbsidas rankning. Trots att det inte har någon större betydelse för resultatet, tar man nu med sociala signaler från Facebook och Twitter i beräkningen. Har man ett bra rykte och en förankring på dessa plattformar, kommer ens webbsida att rankas högre.
Läs mer

Panda/Farmer

Panda lanserades i februari 2011, som en stor algoritm-uppdatering tänkt att förhindra lågkvalitativa webbsidor från att synas i sökresultat. Detta gjorde att hela 12% av alla sökresultat påverkades – såsom webbsidor med tunt innehåll, påträngande reklam, ful layout, “content farms” och andra tillkortakommanden i kvalitén. Baserat på detta tror man att några av signalerna som Google använt till denna uppdatering är användardata (hur mycket tid man spenderar på sidan, hur snabbt man klickar sig vidare, o s v) och innehållsanalys.
Läs mer

+1-knappen

I mars 2011 presenterade Google sin +1-knapp, som ett svar till ökande konkurrens från stora sidor såsom Facebook och Twitter. Med +1-knappen kan man ge ett “+1” till sökresultat man gillar, och därmed hjälpa till att förbättra sökresultat genom att lägga till sin egen rekommendation. Dessutom kan ens vänner och internetkontakter se ens preferenser, och följa ens rekommendationer.
Läs mer

Google Panda v.1

En uppdatering i Google Panda lanserades i april 2011, då man gjorde Panda tillgängligt för alla sökningar på engelska i hela världen, istället för enbart i engelskspråkiga länder. Samtidigt integrerade man nya signaler, såsom information om sidor som blockerats av användaren via Chrome-webbläsaren eller direkt på sidan med sökresultat.
Läs mer

Google+

I juni 2011, efter en rad misslyckanden med att försöka slå sig in bland ledande sociala medier, lanserades Google+, som ett försök att på riktigt kunna utmana Facebook. Med funktioner såsom “cirklar” för att dela innehåll och en tät sammanflätning med Gmail, hade Google+ tio miljoner användare redan två veckor efter att startskottet gick.
Läs mer

“Freshness”-uppdatering

I november 2011 annonserade Google att man börjat använda en ny algoritm, som tittar på hur nytt innehållet är när sökresultat visas. Detta påverkade runt 35% av sökningarna – speciellt tidskänsliga resultat – och underströk hur viktigt det är med färskt innehåll.
Läs mer

Google Penguin v.1

Penguin är namnet på en ny sökalgoritm som ska vara bättre på att fånga upp spam-användare och spam-webbsidor. Den lanserades i april 2012, och påverkade runt 3% av sökningarna. Sidor och användare som använder speciell teknik för att rankas högre, och som inte följer Googles riktlinjer för publicering, bestraffas.
Läs mer

Länkvarningar

Efter en rad varningsmeddelanden via Googles “Webmaster Tools”, som rapporterade om onaturliga länkar som pekade mot en specifik webbsida under mars och april 2012, gick Google i juli samma år ut med att dessa varningar inte utgör något större problem. Man kommer inte att agera i varje enskilt fall, utan det handlar främst om transparens. Detta ledde till stor förvirring bland webbansvariga och webbsideägare.
Läs mer

Hummingbird

I slutet av september 2013 presenterade Google sin “Hummingbird”, en helt ny algoritm för dess sökmotor. Detaljerna är ännu något oklara då Google inte har offentliggjort någon utförlig information, men det talas om att Hummingbird kommer påverka runt 90 % av Googles sökresultat. Syftet med algoritmen sägs vara ett mer intelligent sätt att ranka sökningar. Tidigare har högt rankade sökresultat främst speglat kombinationen av nyckelord i en mening, istället för vad meningen i sig faktiskt betyder. Med Hummingbird läggs större vikt vid frågeord som “var?” eller “varför?”, och tanken är att Google-sökningar till en högre grad ska erbjuda “svar” istället för bara “resultat”. Denna uppdatering tros resultera i ett mer rättvist rankningssysten, då nyckelordssökningar länge dominerats av större företag som har råd att lägga pengar på sökordsoptimering och rankning. När hela sökfraser behandlas blir även mindre och mer nischade aktörer synliga. I vad som sägs vara ett försök att utmana Apples “Siri”-funktion, ska Hummingbird även erbjuda förbättrade röststyrda sökningar.
Läs mer

Kommentera eller dela artikeln: